آموزش ساخت بازی سه بعدی به زبان Basic با دارک بیسیک Dark Basic
تهیه و آموزش نرم افزار دارک بیسیک
 
 
دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 1:54 ::  نويسنده : ابوالفضل

 این فصل شامل دستوراتی برای برای ایجاد ذراتی متحرک با اشکال مختلفی از جمله برف ، آتش و یا هر شکلی که نیاز داشته باشیم ، می باشد . می توانیم شدت ، بزرگی ، جهت و سرعت پخش ذرات را هم تنظیم کنیم .

 
دستور MAKE PARTICLES
با این دستور می توانیم منبع پخش ذره ایجاد می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :
 
MAKE PARTICLES ParticleNumber,ImageNumber,Frequency,Radius
 
طبق این دستورالعمل به جای ParticleNumber شماره ی منبع پخش ذره و به جای ImageNumber شماره ی تصویر مورد نظر و به جای Frequency مقدار تراکم و به جای Radius شعاع ذرات ( اندازه ی درشتی هر ذره ) را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Particles 2,1,10,8
Do
Loop
 
در این مثال منبع ذره ای با شماره ی 2 و با تصویر شماره ی 1 و سرعت 10 و اندازه ی شعاع هر ذره 8 ایجاد و پخش می شود .
 
دستور MAKE SNOW PARTICLES
با این دستور می توانیم یک منبع پخش برف در فضا ایجاد کنیم . مانند دستورالعمل زیر :
 
MAKE SNOW PARTICLES ParticleNumber,ImageNumber,Frequency,X,Y,Z, Width,Height,Depth
 
طبق این دستورالعمل به جای ParticleNumber شماره ی منبع پخش ذرات برف و به جای ImageNumber شماره ی تصویر مورد نظر ( برای شکل هر یک از ذرات برف ) و به جای Frequency مقدار تراکم و به جای X و Y و Z موقعیت مکانی منبع برف در مختصات سه بعدی و به جای Width و Height و Depth پهنا و ارتفاع و طول فضای پخش ذرات فرف را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\Snow.Bmp",1
make snow particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,0
Do
Loop
 
دستور MAKE FIRE PARTICLES
با این دستور می توانیم یک منبع پخش ذرات با رفتار و حرکتی شبیه به آتش ایجاد کنیم . مانند دستورالعمل زیر :
 
MAKE FIRE PARTICLES ParticleNumber,ImageNumber,Frequency,X,Y,Z, Width,Height,Depth
 
طبق این دستورالعمل به جای ParticleNumber شماره ی منبع پخش ذرات آتش و به جای ImageNumber شماره ی تصویر مورد نظر ( برای شکل هر یک از شراره های آتش ) و به جای Frequency مقدار تراکم و به جای X و Y و Z موقعیت مکانی منبع آتش در مختصات سه بعدی و به جای Width و Height و Depth پهنا و ارتفاع و طول فضای پخش ذرات آتش را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\fire.Bmp" , 1
make fire particles 5, 1, 1500,-5,5,5, 10,10,10
Position Camera -5,5,-5
Do
Loop
 
دستور DELETE PARTICLES
این دستور منبع پخش ذرات ( آتش ، برف یا ذره ) را حذف می کند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\fire.Bmp",1
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\snow.Bmp",2
make fire particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
make snow particles 10,2,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,-5
Wait 2000
Delete particles 5
Do
Loop
 
تابع PARTICLES EXIST
این تابع بررسی می کند که آیا منبع پخش مورد نظر وجود دارد را خیر .
اگر وجود داشته باشد تابع ()PARTICLES EXIST عدد یک و اگر وجود نداشته باشد ، عدد صفر را برمی گرداند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Particles 2,1,10,8
Do
(blnValue = PARTICLES EXIST(2
"If blnValue = 1 Then Text 10,10,"Exist
"If blnValue = 0 Then Text 10,30,"No Exist
Loop
 
در این مثال دو منبع پخش ذره ایجاد شد . یک منبع پخش ذره از نوع آتش با شماره ی 5 و یک منبع پخش ذره از نوع برف . سپس بعد از 2 ثانیه منبع پخش ذره شماره ی 5 حذف شد .
 
دستور HIDE PARTICLES
این دستور منبع پخش مورد نظر را بهمراه ذرات منتشر شده از آن را مخفی می کند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\Snow.Bmp",1
make snow particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,0
Wait 2000
Hide particles 5
Do
Loop
 
دستور SHOW PARTICLES
اگر منبع پخش مورد نظر را توسط دستور قبلی ( Hide particles ) مخفی کرده باشیم . با این دستور می توانیم آن را دوباره آشکار کنیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\Snow.Bmp",1
make snow particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,0
Wait 2000
Hide particles 5
Wait 2000
Show particles 5
Do
Loop
 
دستور POSITION PARTICLES
با این دستور موقعیت منبع پخش را در فضای سه بعدی مشخص می کنیم . مانند دستورالعمل زیر :
 
POSITION PARTICLES ParticleNumber,X,Y,Z
 
طبق این دستورالعمل به جای ParticleNumber شماره ی منبع پخش ذره و به جای X و Y و Z فاصله ی منبع پخش ذره تا محور X و Y و Z محور مختصات فضای سه بعدی را قرار می دهیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\Snow.Bmp",1
make snow particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,0
Position Particles 5,-2,4,1
Wait Key
 
تابع PARTICLES POSITION X و تابع PARTICLES POSITION Y و 
تابع PARTICLES POSITION Z
تابع ()PARTICLES POSITION X فاصله ی منبع پخش مورد نظر تا محور X مختصات فضای سه بعدی و
تابع ()PARTICLES POSITION Y فاصله ی منبع پخش مورد نظر تا محور Y مختصات فضای سه بعدی و
تابع ()PARTICLES POSITION Z فاصله ی منبع پخش مورد نظر تا محور Z مختصات فضای سه بعدی را برمی گردانند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Help\examples\particles\Snow.Bmp",1
make snow particles 5,1,1500,-5,5,5,10,10,10
Position Camera -5,5,0
Position Particles 5,-2,4,1
Do
((Text 10,10,"X = "+Str$(PARTICLES POSITION X(5
((Text 10,30,"Y = "+Str$(PARTICLES POSITION Y(5
((Text 10,50,"Z = "+Str$(PARTICLES POSITION Z(5
Loop
 
دستور SET PARTICLE EMISSIONS
این دستور تراکم ذرات منبع را در حین اجرای برنامه تنظیم می کنید . مانند دستورالعمل زیر :
 
SET PARTICLE EMISSIONS ParticleNumber,Frequency
 
طبق این دستورالعمل به جای ParticleNumber شماره ی منبع پخش و به جای Frequency مقدار تراکم منبع را قرار می دهیم که اگر Frequency صفر باشد هیچ ذره ای پخش نخواهد شد . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
make particles 2,1,10,5
Position Camera 0,0,-5
Wait 2000
Set Particle Emissions 2,20
Wait Key
 
دستور POSITION PARTICLE EMISSIONS
این دستور موقعیت پخش ذرات را نسب به موقعیت منبع آن مشخص می کند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
make particles 2,1,10,5
Position Camera 0,10,-15
Wait 2000
POSITION PARTICLE EMISSIONS 2,0,10, 0
Wait Key
 
دستور COLOR PARTICLES
این دستور رنگ ذرات پخش شده از منبع را به رنگ دلخواهمان تغییر می دهد . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
make particles 2,1,10,5
Position Camera 0,0,-5
Wait 2000
Color Particles 2,255,0,0
Wait Key
 
دستور ROTATE PARTICLES
این دستور منبع پخش مورد نظر را حول محور های X و Y و Z فضای سه بعدی می چرخاند . همانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
make particles 2,1,10,5
Position Camera 0,10,-15
Wait 2000
POSITION PARTICLE EMISSIONS 2,0,10,0
ROTATE PARTICLES 2,0,0,90
Wait Key
 
دستور GHOST PARTICLES ON
این دستور ذرات پخش شده از منبع پخش ذرات را با 6 مدل مختلف بصورت نیمه شفاف در می آورد . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Object Box 10,50,2,50
Texture Object 10,1
Make Particles 2,1,10,5
Position Object 10,0,-1,0
Position Particles 2,0,0,0
Position Camera 0,10,-20
For N = 0 To 5
(Text 10,10,Str$(N
Wait 2000
GHOST PARTICLES ON 2,N
Next N
Wait Key
 
در این مثال N تعداد حالت های شفافیت می باشد ( از 1 تا 6 )
 
دستور GHOST PARTICLES OFF
این دستور ، دستور قبلی ( GHOST PARTICLES ON ) را خنثی می کند . یعنی ذرات پخش شده از منبع به حال عادی برمی گردد . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Object Box 10,50,2,50
Texture Object 10,1
Make Particles 2,1,10,5
Position Object 10,0,-1,0
Position Particles 2,0,0,0
Position Camera 0,10,-20
Wait 2000
GHOST PARTICLES ON 2,4
Wait 2000
GHOST PARTICLES OFF 2
Wait Key
 
دستور SET PARTICLE VELOCITY
با این دستور می توانیم شدت پرتاب ذرات را از منبع آن را تنظیم کنیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Object Box 10,50,2,50
Texture Object 10,1
Make Particles 2,1,10,5
Position Object 10,0,-1,0
Position Particles 2,0,0,0
Position Camera 0,10,-20
Wait 2000
SET PARTICLE VELOCITY 2,10
Wait Key
 
دستور SET PARTICLE GRAVITY
با این دستور وزن ذرات پخش شده از منبع را تنظیم می کنیم . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Object Box 10,50,2,50
Texture Object 10,1
Make Particles 2,1,10,5
Position Object 10,0,-1,0
Position Particles 2,0,0,0
Position Camera 0,10,-20
Wait 2000
SET PARTICLE VELOCITY 2,10
Wait 2000
set particle gravity 2,1
Wait Key
 
دستور SET PARTICLE FLOOR
با این دستور می توانیم مشخص کنیم که ذرات با سطح ارتفاع منبع برخورد داشته باشند و یا بصورت آزاد به سمت پائین حرکت کنند . مانند مثال زیر :
 
Load Image "C:\Program Files\Dark Basic Software\Dark Basic Professional\Demos\CShop\textures\misc\Caulk.tga",1
Make Object Box 10,10,1,10
Texture Object 10,1
Make Particles 2,1,10,5
Position Object 10,-6,2,0
Position Particles 2,0,0,0
Position Camera 0,10,-100
POSITION PARTICLE EMISSIONS 2,0,1,0
Wait 2000
set particle floor 2,0
Wait 2000
set particle floor 2,1
Wait Key
 


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ساخت بازی 3D ( سه بعدی ) به زبان Basic با دارک بیسیک D و آدرس darkbasic.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 243
بازدید کل : 99613
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1